Lean       Projektledelse      Målstyring      Implementering      Analyse
  Om FICKompetencerKunderArtiklerKontakt  
     

Projektledelse
Interim Management
Produktionsoptimering
Procesoptimering
Analyse
Målstyring




 

Kaizen
Kaizen er et Japansk ord, som oversat har en todelt betydning:

                      ”Kai” = forandring

”zen” = god (til det bedre)

Sammensat betyder Kaizen ”forandring til det bedre”. Kaizen er en filosofi, som har til formål at skabe løbende forbedringer og derved sikre og integrere kvalitets- og produktivitetsudviklingen i virksomheden, hvorved konkurrenceevnen øges.

Når man beslutter at arbejde med Kaizen i en virksomhed, er det vores erfaring, at det er vigtigt, at virksomhedens ledelse har gjort sig klart, at det kræver en stor indsats og stort engagement at indføre og forankre Kaizen filosofien i virksomheden. Man skal sikre, at alle medarbejdere er engageret og ønsker at involvere sig for ellers er der stor risiko for, at man ikke opnår den forventede succes ved indførelse af Kaizen. For at skabe det nødvendige engagement er det væsentlig, at ledelsen går forrest og udstråler, at det er det virksomheden vil. Samtidigt skal ledelsen arbejde med holdningsbearbejdelse, motivation og uddannelse af alle involverede medarbejdere, så ”Kaizen (løbende forbedringer)” bliver en naturlig og integreret del af hverdagen i virksomheden.

Kaizen Blitz
Kaizen Blitz er en hurtig og effektiv metode til at skabe forbedring i et begrænset område. Det tager højest en uge, men til gengæld er der 100 % fokus på det pågældende område fra alle interessenter. 

Når vi er behjælpelig med gennemførelse af succesfulde Kaizen Blitz, er der nogle grundlæggende elementer, der skal være i orden.

  • ”Snak” med data (Fakta).
    • ”Myter” og meninger er ikke elementer, der indrages.
    • Beslutninger tages på baggrund af valide data.
       
  • Udvikle en fremtidsvision.
    • Skitsere hvad der skal ske i den ”perfekte verden”
       
  • Alle interessenter skal involveres
    • Hvis det overhovedet er muligt, skal alle involveres (Operatører, tekniker, ledere, leverandører m.m.).
    • Det kan i visse tilfælde betyde, at en linie skal lukkes.
       
  • Gruppen af deltagere skal være forberedt på gennemførelsen af Kaizen Blitz.
    • Deltagerne skal være uddannet til Kaizen Blitz.
    • Deltagerne skal være beviste om og acceptere, at der skal forandringer til for at skabe resultater.
       
  • Planlæg så det sikres, at Kaizen Blitz bliver succesfuld.
    • Specielt de første gange skal der vælges nogle område, hvor der er stor sikkerhed for succes.
    • Husk at afgrænse opgaven.

    Til top

 

Værdistrømsanalyse

Kaizen / Kaizen Blitz

5 S

SMED

Flow i processen

Pull-System / Kanban

FI Consulting   -   Steen Finne-Ipsen   -   Klakkebjerg 109   -   2750  Ballerup   -   Tlf. +4520116711   -   sfi@fi-consulting.dk